I skolans värld

Så skapas SO-läromedel – balansen mellan långsiktigt och dagsaktuellt

Hur väljer man ut det viktigaste innehållet till ett SO-läromedel? Patrick Wernetoft, läromedelsutvecklare på NE, berättar om hur han tar sin erfarenhet från klassrummet in i arbetet.

– Att välja innehåll till läromedel handlar om att hitta rätt balans mellan långsiktigt viktiga teman och dagsaktuella frågor, säger Patrick Wernetoft, läromedelsutvecklare i SO på NE.

Han beskriver arbetet som ett samspel mellan läroplan, författare, redaktörer och lärare. Uppdraget är att göra komplexa samhällsfrågor begripliga, engagerande och relevanta för elever.

”Vårt mål är att ge eleverna olika perspektiv. Vi presenterar fakta, men också frågor som ’Vad är demokrati för dig?’ – så att de kan reflektera och forma sin egen kunskap.”

– Vårt mål är att ge eleverna olika perspektiv, men vi börjar alltid i läroplanen. Vår uppgift blir att utveckla, förklara och problematisera, så att eleverna både förstår grunderna och får utrymme att tänka själva, berättar Patrick.

Utöver alla digitala läromedel i historia, religionskunskap, samhällskunskap och geografi har han varit med i arbetet att ta fram läroböcker i samhällskunskap, historia och religion för gymnasiet. 

Läromedel

Att göra läromedel är en lagsport.

Med en fot klassrummet

Med en bakgrund som SO-lärare har Patrick mångårig erfarenhet från klassrummet – kunskap som genomsyrar hans arbete med läromedlen.

 

– Jag känner att jag fortfarande undervisar, men på ett annat sätt. Genom materialet vi tar fram kan vi nå många fler elever än i enskilda klassrum.

 

Ett av de största glädjeämnena i jobbet är att se hur lärare och elever använder materialet i praktiken.

– Det är så roligt att höra hur olika lärare använder våra läromedel – vissa lyfter bilderna, andra övningarna eller texterna. Att se den variationen och att höra att vårt material fungerar i klassrummet, det gör jobbet meningsfullt.

FAKTA

Tips från Patrick: Så kan du arbeta med läromedlet

🗣️ Diskutera mera

I våra läroböcker för gymnasiet i samhällskunskap och historia har vi tagit fram fördjupningar som är perfekta för att diskutera aktuella frågor, som ungdomsbrottslighet, eller historiska händelser.

🧠 Fundera på-frågor

I fliken ”Extramaterial” i samhällskunskap och historia för gymnasiet hittar du fördjupningar med en ”Fundera på”-fråga. Dessa är utmärkta för att starta en diskussion i klassrummet eller som enskilda tankeövningar för eleverna.

🖼️  En bild säger mer än tusen ord

Våra läromedel är rikt illustrerade. Använd bilderna som underlag för diskussion i klassrummet.

💡 Fokus på begreppsförståelse

Gå igenom viktiga ord och begrepp i början av varje avsnitt. På så sätt ökar ni begreppsförståelsen och hjälper eleverna att använda ämnesspecifika begrepp i varje arbetsområde.

Patrick Wernetoft

Läromedelsutvecklare SO

076-146 70 85