fbpx

NE-nyheter

WWF X NE

Världsnaturfonden behöver kanske ingen närmare presentation. Med över fem miljoner supportrar i över hundra länder driver man tusentals projekt för en hållbar framtid där människan lever i harmoni med naturen.

Lärande för hållbar utveckling

Vad du kanske inte visste är att WWF redan i dag arbetar med att utveckla lärande för hållbar utveckling i skolan. Bland annat erbjuder man skolmaterial för hållbar utveckling med fokus på energi, vatten, biologisk mångfald, mat och mycket annat.

Germund Sellgren är projektledare för Lärande för hållbar utveckling på Världsnaturfonden.
– NE en perfekt samarbetspartner med en lång historia av trovärdighet, och med det här samarbetet breddar vi vår trovärdighetsbas. Vi kan som organisation inte bara tycka saker, utan är beroende av vetenskaplig trovärdighet. Den biten delar vi med NE.

Vi på NE är mycket glada att få arbeta tillsammans med Världsnaturfonden WWF kring lärande för hållbar utveckling, säger Per Söderberg, innehållschef på NE. Liksom NE har Världsnaturfonden högt ställda ambitioner att utbilda skolelever i dessa frågor. Ett samarbete där vi tillsammans presenterar ett utbildningsmaterial låter idealiskt.

Temapaket med något för alla ämnen

Vår gemensamma förhoppning med temapaket relaterade till hållbar utveckling är att alla ämnen ska kunna använda delar av dem. Inte minst Hem- och konsumentkunskap, som på senare år seglat upp som ett av de viktigaste miljöämnena i skolan. Givetvis kommer biologi och naturkunskap ha många naturliga beröringspunkter men även lärare i samhällskunskap och svenska kommer att kunna hitta mycket användbart i temapaketen.

Aktiv lyssning ger oss nyanserna i hur någon verkligen mår

Vi har blivit duktiga på att prata om psykisk ohälsa. Men hur bra är vi på att lyssna? Ska vi verkligen kunna hjälpa eleverna så måste vi lära oss att faktiskt lyssna på dem. Jag vill därför ägna en stund åt aktiv lyssning. För att vi måste lära oss att höra nyanserna för att förstå hur någon egentligen mår.

Läs mer

Ämnesövergripande undervisning gav mer tid över och bättre resultat

Ett gemensamt intresse för hållbarhetsfrågor och upplevd tidsbrist ledde till samarbete och ämnesövergripande undervisning med fokus på hållbarhet. Resultatet blev mer glädje, sparad tid och elever som lärde sig mer.

Läs mer

Elevaktiv undervisning med stöd av digitala verktyg

Att få eleverna att aktivt delta i undervisningen brukar anses vara en förutsättning för att arbeta med olika formativa strategier. Genom att kontinuerligt stämma av var eleverna befinner sig kan man som lärare följa deras lärande.

Läs mer