fbpx

Nytt från oss

Låtta på NE – kan konsten att vara koncis

På NE finns det många kunskapstörstande personer. En av dem är Låtta Skogh som arbetar som redaktör för bland annat biologi. Hon har arbetat på NE i 17 år! Varför då? Jo, för att hon tycker att det är världens bästa jobb!

Låtta på NE

– Jag tycker att biologi är ett extremt viktigt och roligt ämne. Att få hantera det i sin bredd och helhet utan att behöva vara nischad är lyxigt och ganska ovanligt. Särskilt att både få ha ämnesansvar och att få formulera texten rent språkligt.

“Att göra läromedel är lite som att vara förälder och förklara saker, fast för många fler barn.”

Låtta har en spännande utbildningsresa i biologi bakom sig och har studerat allt från ekologi, zoologi och botanik till immunologi, mikrobiologi, genetik och neurobiologi.

– När jag pluggade kände jag mig spretig; jag ville lära mig mycket om mycket. Jag läste en massa olika biologikurser både i Lund och i Sussex, sedan doktorerade jag i neurobiologi på medicinska fakulteten. Avhandlingen handlade om stamceller i hjärnan, men när jag var klar kände jag att det inte var riktigt det jag ville hålla på med. Så jag gjorde min postdoktortjänst inom något helt annat. 

Från Australien till Nationalencyklopedin

Något helt annat blev att studera färgseende hos kubmaneter och korallrevsfiskar i Australien under ett år. I slutet av postdoktortjänsten i Australien funderade hon på vad hon skulle göra: vara kvar på universitetet eller inte. Som ett svar från ovan dök tjänsten på NE upp precis när hon kommit hem. 

– Vi flyttade hem till Sverige fredagen den 1 september 2006, på söndagen två dagar senare läste jag Sydsvenskan och såg i en annons att NE sökte en ämnesredaktör i NO. “Det vill jag göra”, tänkte jag, sökte jobbet och fick det.  

När hon började sin tjänst på NE började känslan av att ha varit spretig kännas som en tillgång.

– Jag insåg att jag har en kunskapsbredd som jag nu har nytta av varje dag. 

Från ax till limpa

Låtta har nyss jobbat färdigt med de nya tryckta läromedlen Biologi för årskurs 4–6 och 7–9.

– Det är otroligt kul att jobba med läromedel. Det är lite som att vara förälder och förklara saker, fast för många fler barn.

 

Att jobba mot just mellanstadiet tycker hon är särskilt kul och viktigt eftersom det är första gången barn kommer i kontakt med biologi som ett eget skolämne. Då finns chansen att påverka deras syn på ämnet, kanske för lång tid framåt.

– Jag vill, hoppas och tror att vår biologibok för mellanstadiet blir inbjudande, härlig och förklarar grunderna i ämnet på ett begripligt sätt. Detsamma gäller det digitala läromedlet såklart.

FAKTA

Låtta Skogh

🤠  Oväntad talang: “Att hitta borttappade saker och bli vän med blyga djur.”

 

🎒 Favoritämne under skoltiden: “Fysik, bild och slöjd”.

 

📚 Har pluggat: “Biologi (bland annat neurobiologi, sinnesbiologi, fysiologi, zoologi, botanik, genetik, ekologi, immunologi), kemi, matte, geovetenskap och skapande svenska. Har en doktorsexamen i neurobiologi.”

 

🕺🏽 Gör på fritiden: “Rider, fotograferar, grejar i trädgården, grejar med lera, går i skogen, läser böcker.”

 

🫶🏼 Det bästa med att jobba som ämnesredaktör är: “Att få arbeta med läromedel och uppslagsverksartiklar på alla plan: faktainnehåll, textstruktur, språk och bild.”

Har du några funderingar kring läromedlen i biologi? Hör av dig till mig!

Låtta Skogh

Redaktör för bl.a. biologi och psykologi

070-669 47 61